Keadilan untuk Koperal Jenain Subi

Posted by Dongeng Si Puteri , Friday, May 14, 2010 10:24 AM

Kita tidak berada di sana untuk menceritakan kebenaran. Kita tidak ada di sana pada ketika kejadian tapi kita semua telah menjatuhkan hukuman pada Koperal Jenain Subi di atas pematian adik Aminulrasyid. Namun sejauh manakah kita mengetahui apa yang telah berlaku? Kita mendengar kenyataan saksi Adik Azamuddin tapi benarkah apa yang dikatakan. Kenapa dia lari meninggalkan kawannya ketika arwah Aminulrasyid memerlukan bantuan?

Apa yang dilakukan oleh anak berumur 15 tahun di jalanan pada jam 1am di kala remaja lain lena diulit mimpi. Persoalan ini menghantui pemikiran puteri. Hati ibu dan keluarga seolah tidak runsing walau anak tidak berada di rumah pada waktu tengah malam. Puteri merasakan bahawa perkara ini sudah jadi kebiasaan pada pada remaja itu sehingga ibunya tidak runsing.

Memandu kenderaan bagi remaja 15 tahun yang tidak berlesen menunjukkan betapa undang-undang hanya sekadar akta yang tidak diperlukan. Sudahlah tidak ada berlesen membawa penumpang pula. Pemunya kenderaan telah merelakan arwah menggunakan keretanya untuk dipandu dan seolah tidak memperdulikan akta yang telah disusun sedemikian rupa oleh para penggubal undang-undang.

Puteri kesal dengan sikap keluarga yang seolah tidak mengambil berat soal keselamatan anak-anak dengan membiarkan anak-anak berkeliaran di jalanan pada waktu yang tidak sepatutnya. Puteri kesal dengan sikap keluarga yang memberikan kemanjaan yang berlebihan kepada anak-anak hingga anak-anak mengambil kesempatan dia atas kepercayaan ibu bapanya.
Wajarkah keluarga memberikan kebebasan yang jitu pada anak-anak sehingga tidak ada sedikitpun rasa curiga pada anak-anak.

Semoga ini menjadi iktibar kepada semua ibu bapa agar lebih berwaspada.


0 Response to "Keadilan untuk Koperal Jenain Subi"

Post a Comment